Dan Rather and controversial (fraudulent? ) documents



Randy Black answers Daryl DeBell:  I would like to think that Mr. DeBell made a tiny typo when he said: " the fraudulent document which was used to discredit Dan Rather…"  In fact, Mr. Rather used a fraudulent document that, in effect, ended up discrediting Mr. Rather and his network show, not the other way around. Further, Mr. DeBell comments that the “old lady” who in theory typed the original documents as saying “what it said was absolutely true.”  She did not say that, she said, “the information in those is correct.” To Mr. DeBell, she appeared to be a convincing witness. To many others, the contrary was the case. Now, weeks later, we know the entire event was a fabrication on behalf of partisans who were in bed with Kerry’s campaign managers. The record shows that a majority of voters agree that there was nothing to the incident other than the fact that Rather will take early retirement for the egregious breach of journalistic ethics and his producer, an admitted Kerry supporter, will soon be fired.  Mrs. Knox (86) said, that the memos touted by CBS in its effort to discredit President Bush are forgeries, but since she decided their content matched the thoughts expressed by Killian.  Mrs. Knox added that "she does not support Mr. Bush as President, deeming him 'unfit for office' and 'selected, not elected.”
 Source: http://www.mrc.org/cyberalerts/2004/cyb20040916.asp
 
The exact interview: Rather, sitting face-to-face with Knox against and orange background: "You've seen the memos that we broadcast, these memos that we got."

     Marian Carr Knox: "I did not type those memos."
     Rather: "You didn't type these memos?"
     Knox: "No. And it's not the form that I would have used. And there are words in there that belong to the Army, not to the Air Guard. We never used those terms."
     Rather: "With these memos, you know that you didn't type them?"
     Knox: "I know that I didn't type them. However, the information in those is correct."
     Rather: "Few, if any things that I ask you about will be more important at this point. You say you didn't type these memos, definitely you didn't type these memos?
     Knox: "Not these particular ones." –ibid.
 
Here is a cross section in order of appearance of the events:
 
"CBS verified the authenticity of the documents by talking to individuals who had seen the documents at the time they were written. These individuals were close associates of [Bush commander] Colonel Jerry Killian and confirm that the documents reflect his opinions at the time the documents were written." Source: http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=40376
 
(CBS) denies a recent … story that CBS News has mounted an internal investigation into the Memogate controversy. It emphatically stands behind the network's story that the Killian memos are not forgeries. Source: http://ratherbiased.com/news/content/view/210/2
 
Rather provided a low standard of proof as he relayed how document analysts "strongly insist" that the documents "could have been created in the '70s."
Source: http://www.mrc.org/cyberalerts/2004/cyb20040914.asp
 
In what should be a devastating blow to CBS News and Dan Rather, the Washington Post's Michael Dobbs and Howard Kurtz reported on Tuesday that "the lead expert retained by CBS News to examine disputed memos from President Bush's former squadron commander in the National Guard," Marcel Matley, "said yesterday that he examined only the late officer's signature and made no attempt to authenticate the documents themselves." On Friday's CBS Evening News, Dan Rather had declared: "Document and handwriting examiner Marcel Matley analyzed the documents for CBS News.
 
-ibid.
 
Sept. 20, 2004: (CBS/AP) CBS News said Monday it cannot prove the authenticity of documents used in a 60 Minutes story about President Bush's National Guard service and that airing the story was a "mistake" that CBS regretted.

CBS News Anchor Dan Rather, the reporter of the original story, apologized.

CBS News claimed a source had misled the network on the documents' origins. The network pledged "an independent review of the process by which the report was prepared and broadcast to help determine what actions need to be taken."

In a statement, CBS said former Texas Guard official Bill Burkett "has acknowledged that he provided the now-disputed documents" and "admits that he deliberately misled the CBS News producer working on the report, giving her a false account of the documents' origins to protect a promise of confidentiality to the actual source."
Source: http://www.cbsnews.com/stories/2004/09/21/politics/main644719.shtml
 


Your comments are invited. Read the home page of the World Association of International Studies (WAIS) by simply double-clicking on:   http://wais.stanford.edu Mail to Ronald Hilton, Hoover Institution, Stanford, CA 94305-6010. Please inform us of any change of e-mail address.

Ronald Hilton 2004

Top

last updated: November 24, 2004